Πέμπτη 6 Απριλίου 2023

Σεμινάριο ενδυνάμωσης των Εκπαιδευτικών (4η συνάντηση)

Τη Δευτέρα 3 Απριλίου 2023 πραγματοποιήθηκε η 4η συνάντηση του σεμιναρίου ενδυνάμωσης των Εκπαιδευτικών που υλοποιεί το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Ευβοίας σε συνεργασία με την πρώην Υπεύθυνη αγωγής Υγείας ΠΕ Ευβοίας, κα Καλαθέρη Μαγδαληνή. Από το Κέντρο η ψυχολόγος κα Μαρία Κίσσα και η κα Καλαθέρη συντόνισαν τη συνάντηση που είχε βασική εισηγήτρια την κ. Γεωργία Κακαρά, Θεατρολόγο, Εκπαιδευτικό θεατρικής αγωγής, MSc στη Δημιουργική γραφή και στη Διδακτική του Θεάτρου.



Στην 4η συνάντηση χρησιμοποιήθηκαν οι τεχνικές του εφαρμοσμένου θεάτρου στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και ο τίτλος της συνάντησης ήταν "Οι σοφοί φαροφύλακες".





Η αρχή έγινε με τη νέα γνωριμία της ομάδας με την εισηγήτρια. Ο καθένας και η καθεμία έλεγε το όνομά του/της και ένα ταξίδι που ονειρεύεται να κάνει.


Οι φαροφύλακες απομονωμένοι στο ακρωτήρι στη μέση του πουθενά ονόμασαν τον φάρος τους. Τα ονόματα που ακούστηκαν "Φωτεινό σημάδι", "Ηλιαχτίδα", 'Ελπίδα", "Σείριος", "Φωτεινούλης", "Ήλιος", "Ο φάρος της διαφορετικότητας", "Εμπιστοσύνη", "Αύρα", "Πυγολαμπίδα", "Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας", "Χαρά", "Καλωσόρισες", "Φωτεινό Μονοπάτι", "Καλή Ελπίδα", "Φύλακας Άγγελος", "Το σημαδάκι", "Το φως που δε σβήνει", "Φως στο τούνελ", "Άστρο λαμπερό", βοήθησαν να αρχίσουν να δένονται οι συμμετέχοντες με τον ρόλο τους .


Στη συνέχεια ο καθένας/καθεμιά ζωγράφισαν πέντε απαραίτητα αντικείμενα που θα έπαιρναν μαζί τους πηγαίνοντας να εγκατασταθούν στον φάρο τους. Τα έδειξαν στους υπόλοιπους και εξήγησαν γιατί τα διάλεξαν.


Όλοι μαζί με τα αντικείμενα της αίθουσας και πανιά της εισηγήτριας κατασκεύασαν τον φάρο τους, έναν χώρο που να τους χωράει όλους.



Μπήκαν στο χώρο του φάρου και δέχτηκαν την επίσκεψη ενός ανθρώπου πολύ τυραννισμένου, ο οποίος ζήτησε την βοήθειά τους. Ήταν ο Οδυσσέας, που δέκα χρόνια τώρα πάλευε να γυρίσει στην Ιθάκη αλλά δεν τα κατάφερνε και θαλασσοπνιγόταν, κυνηγημένος από την μανία του Ποσειδώνα για εκδίκηση.


Οι φαροφύλακες συνεδρίασαν και συζήτησαν το αίτημα του Οδυσσέα. Βρήκαν τα υπέρ και τα κατά στη στάση του Οδυσσέα και σκέφτηκαν τι να κάνουν.


             

















Στον τοίχο και στη ζωγραφιά του Οδυσσέα γράφτηκαν από τους φαροφύλακες στην εξωτερική πλευρά του σώματος του ήρωα οι απειλές και οι δυσκολίες στη ζωή του και στην εσωτερική οι σκέψεις και τα συναισθήματά του.


Οι φαροφύλακες μπήκαν σε απόσταση από τον ήρωα. Όσοι αισθάνονταν υπέρ του στάθηκαν κοντά στην εικόνα του. Όσο πιο μακριά τόσο πιο κατά ένιωθαν. Ο καθένας και η καθεμιά αιτιολόγησε τη θέση του.



Τότε εμφανίστηκε ο θεός Ποσειδώνας και έφερε τον αντίλογο.
Ζήτησε από τους φαροφύλακες να μην βοηθήσουν τον Οδυσσέα.


Για άλλη μια φορά συνεδρίασαν οι φαροφύλακες και επιχειρηματολόγησαν υπέρ ή κατά του να δώσουν βοήθεια στον Οδυσσέα.


Μοιράστηκαν αριθμοί σε όλους τους φαροφύλακες και ακολούθησε η ανταλλαγή επιχειρημάτων ανά δύο (δίκαιος και άδικος λόγος). Ένα καπέλο έφτιαχνε τον Οδυσσέα, η τρίαινα τον Ποσειδώνα, ένα μαντίλι την Πηνελόπη, ένα διαφορετικό καπέλο την θεά Αθηνά. Με τους αριθμούς γινόταν η αλλαγή στις θέσεις.
Όποιος άλλαζε θέση έπρεπε να χρησιμοποιεί την τελευταία φράση του προηγούμενου στη θέση συζητητή.

            

Ολοκληρώνοντας έναν κύκλο συζητήσεων οι φαροφύλακες γύρισαν στις θέσεις τους και σκέφτηκαν και αποφάσισαν τι θα κάνουν ατομικά. Όσοι αποφάσισαν να βοηθήσουν τον Οδυσσέα έγραψαν ένα ευχαριστήριο γράμμα του Οδυσσέα προς τους φαροφύλακες που θα το έπαιρναν μετά από καιρό. Όσοι αποφάσισαν να μη βοηθήσουν τον Οδυσσέα έγραψαν τον επικήδειο λόγο του Τηλέμαχου. Στη συνέχεια διάβασαν όλοι και όλες τα κείμενά τους.


Επανερχόμενοι στην πραγματικότητα ακολούθησε η απομάγευση : οι φαροφύλακες ήταν τα αρχικά μας όνειρα από αυτή τη δουλειά, όταν γίναμε εκπαιδευτικοί και είναι εκεί που γυρνάμε (ή που μπορούμε να γυρνάμε) όταν δυσκολευόμαστε και εκεί που μπορούμε να βρίσκουμε ξανά δυνάμεις για τη συνέχεια. Συζητήθηκαν οι ιδέες γύρω από τα πραγματικά προβλήματα και με λίγα λόγια οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν στη συνάντηση. Βασίστηκαν στις αρχές του θεάτρου του καταπιεσμένου του Αουγκούστο Μποάλ. Σε αυτό μετράει περισσότερο η διαδικασία, η δημιουργική έρευνα και οι εκάστοτε κοινωνικοί, παιδαγωγικοί, ψυχοθεραπευτικοί στόχοι παρά το παραστατικό αποτέλεσμα. Το θεατρικό εργαστήρι είναι εξίσου, αν όχι πιο σημαντικό από το παραστατικό γεγονός. Θεατρικό εργαστήρι και παραστατικό γεγονός εναλλάσσονται στον χώρο και στον χρόνο ή και συγχωνεύονται σε μια λειτουργία. (Ζώνιου, 2016).


Το σεμινάριο διάρκειας  5 συναντήσεων, πραγματοποιείται στον φιλόξενο χώρο του 7ου Δημοτικού Σχολείου Χαλκίδας και τη Δευτέρα 24 Απριλίου (με το άνοιγμα των σχολείων μετά το Πάσχα) ολοκληρώνεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου