Κυριακή 15 Μαΐου 2016

Μαθαίνουμε παίζοντας τη γραφή Braille

Στα πλαίσια του διασχολικού προγράμματος Αγωγής Υγείας που υλοποιεί η τάξη μας με τίτλο "Νομίζεις ότι διαφέρουμε; Έλα να γνωριστούμε" και που έχει στόχο να γνωρίσουμε τη αναπηρία και να αποδεχθούμε τη διαφορετικότητα, καλέσαμε στην τάξη μας τη ειδική δασκάλα κ. Ιωάννα Σωτηροπούλου να μας δείξει τη γραφή των τυφλών, τη γραφή braille (διαβάζεται μπράιγ). Η κ. Ιωάννα εργάζεται φέτος στο σχολείο μας ως παράλληλη στήριξη σε συμμαθήτριά μας από άλλη τάξη, που έχει πρόβλημα όρασης. Έτσι  είχαμε τη ευκαιρία να δούμε τη γραφομηχανή μπράιγ, να καταλάβουμε πώς τη χειρίζονται και να γνωρίσουμε το αλφάβητο μπράιγ. 


Πώς όμως εφευρέθηκε αυτού του τύπου η γραφή;

Πριν 200 περίπου χρόνια, ένα παιδί που τυφλώθηκε από ατύχημα σε μικρή ηλικία έμελλε να γίνει ο εφευρέτης ενός αλφάβητου που διευκολύνει όλους τους ανθρώπους με προβλήματα όρασης να διαβάζουν, να γράφουν, να μορφώνονται, να επικοινωνούν με το γραπτό λόγο και να ψυχαγωγούνται.

Ήταν ο Λουδοβίκος Μπράϊγ. Διαβάζουμε εδώ την ενδιαφέρουσα ιστορία του.

Η γραφή που δημιούργησε ο Μπράϊγ βασίζεται στην ιδέα τα γράμματα του αλφαβήτου να αντικατασταθούν με ανάγλυφες κουκίδες, ή αλλιώς «στιγμές» όπως ονομάζονται, που με διάφορους συνδυασμούς αποδίδουν ένα κείμενο. Ο τυφλός μπορεί μ’ αυτό το σύστημα να διαβάζει ψηλαφώντας τις στιγμές με το δάχτυλο, δηλαδή έχουμε ανάγνωση κυρίως με την αφή. 


Η πρώτη απόπειρα να χρησιμοποιηθεί συνδυασμός κουκίδων (στιγμών) για την αναπαράσταση των χαρακτήρων του αλφαβήτου, στην θέση των ανάγλυφων χαρακτήρων, έγινε το 1819 από έναν Γάλλο λοχαγό. Ο Λουδοβίκος όμως δεν ήταν ευχαριστημένος από το σύστημά του λοχαγού γιατί ήταν πολύπλοκο, αλλά ούτε και από τα βιβλία με τα χοντρά ανάγλυφα γράμματα που χρησιμοποιούσαν στο σχολείο του, γιατί ήταν δύσχρηστα. Αποφάσισε λοιπόν να φτιάξει ένα νέο σύστημα, πιο λειτουργικό. Λέγεται ότι του πήρε 5 χρόνια για να το τελειοποιήσει. Το αποτέλεσμα όμως ήταν εντυπωσιακό: ένα εξάστιγμο σύστημα κουκίδων που μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις γλώσσες!

Εμείς στην τάξη μας συζητήσαμε για τους τυφλούς και τις δυσκολίες τους με την κ. Ιωάννα, αλλά αναγνωρίσαμε και την ανάγκη τους να ζουν φυσιολογικά μαζί με όλους τους ανθρώπους. Είδαμε τη γραφομηχανή και δοκιμάσαμε όλοι και όλες να γράψουμε από ένα γράμμα.


 










Μετά η κυρία Ιωάννα μας είχε ετοιμάσει ένα παιχνίδι. Κάθε ομάδα πήρε από ένα αλφάβητο Μπράιγ  με τις ανάγλυφες κουκίδες του και από ένα χαρτί με λέξεις γραμμένες στη γραφή αυτή. Έπρεπε λοιπόν να τις διαβάσουμε και να τις γράψουμε σε ένα φύλλο χαρτί. Στην αρχή δυσκολευτήκαμε, αλλά τελικά μας άρεσε και μπορέσαμε σε σύντομο χρόνο να βρούμε όλες τις λέξεις.
Κυρία Ιωάννα ευχαριστούμε πολύ!






























Πηγή πληροφοριών για τον Braille, ο μικρός αναγνώστης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου