Σάββατο 4 Μαρτίου 2017

Ένα βιβλίο για τον Μπετόβεν.

Η Δ τάξη, η τάξη μας προγραμματίζει στις 21 Μαρτίου να επισκεφθεί στην Αθήνα το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και συγκεκριμένα τη Μουσική Βιβλιοθήκη του Μεγάρου "Λίλιαν Βουδούρη" και να συμμετέχει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα" Ένα βιβλίο για τον Μπετόβεν". 


Στο πρόγραμμα αυτό θα μάθουμε τι είναι μια μουσική βιβλιοθήκη και τι μπορούμε να κάνουμε σε αυτήν. Θα αναρωτηθούμε αν μπορεί να υπάρχει μουσική εκεί που πρέπει να υπάρχει απόλυτη ησυχία.


Μετά από μια ξενάγηση στους χώρους της Βιβλιοθήκης που θα λύσει αυτές τις απορίες,  θα συνεχίσουμε την γνωριμία με τα βιβλία και την μουσική μαθαίνοντας για τον μεγάλο συνθέτη Ludwig van Beethoven. 

Θα ακούσουμε αποσπάσματα από τις μεγαλύτερες δημιουργίες του, θα παίξουμε παιχνίδια και τέλος το κάθε παιδί θα δημιουργήσει το δικό του βιβλίο για τον Μπετόβεν.

Περισσότερες πληροφορίες για τη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη Λίλιαν Βουδούρη αναζητούμε εδώ.

Μέχρι τότε προετοιμάζουμε σε συνεργασία με τη μουσικό του σχολείου μας κ. Νατάσα Σάρλη την επίσκεψή μας και τη γνωριμία μας με τον μεγάλο συνθέτη Ludwig van Beethoven. 

Αφίσες για την ανακύκλωση.

Στα πλαίσια του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης "Εμένα με νοιάζει" που υλοποιεί φέτος η τάξη μας ετοιμάσαμε αφίσες ενημέρωσης του σχολείου.

Δουλέψαμε με προσχέδια σε ομάδες και μετά σε χαρτόνια.




Παρουσιάσαμε στην τάξη τη δουλειά μας και εξηγήσαμε πώς σκεφτήκαμε και πώς εργαστήκαμε. 





Το συμβούλιο της τάξης συναντήθηκε με τον Διευθυντή του σχολείου και συζήτησε το πού μπορεί να βάλει τις αφίσες. Στη συνέχεια όλη η τάξη ανάρτησε τις αφίσες.


Οι αφίσες μας έγιναν σημείο συζήτησης  για το σχολείο. Τις πρώτες ημέρες όλα τα παιδιά τις διάβασαν και μάλιστα έπαιρναν τα ενημερωτικά χαρτάκια που είχαμε σε μία από αυτές. Βάλαμε καινούρια και προσθέσαμε μια ετικέτα που έλεγε να τα διαβάζουν και να τα ξαναβάζουν στη θέση τους για να μην πετάμε τόσο χαρτί. 






Με αυτές όλα τα παιδιά έμαθαν σε ποια σημεία του σχολείου υπάρχουν κάδοι για ανακύκλωση γενική, που ανακυκλώνονται μπαταρίες, πού λαμπτήρες, πού μαζεύουμε τα καπάκια.
 





Ελπίζουμε να ευαισθητοποιήσαμε όλα τα παιδιά του σχολείου και να μην πηγαίνει τίποτα που μπορεί να ανακυκλωθεί, χαμένο  στα σκουπίδια.





Πέμπτη 2 Μαρτίου 2017

Ιστορίες για την Σαρακοστή.



Μεγάλη Σαρακοστή.

Η νηστεία της Σαρακοστής έχει καθιερωθεί για να μας βοηθάει να προετοιμαστούμε σωματικά και πνευματικά για τη μεγάλη γιορτή του Πάσχα. Γίνεται σε ανάμνηση της νηστείας του Χριστού στην έρημο, η οποία κράτησε 40 ημέρες. Η νηστεία της Σαρακοστής ξεκινάει την Καθαρή Δευτέρα και τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο. Λέγεται Μεγάλη Σαρακοστή για να την ξεχωρίζουμε από τη νηστεία που προηγείται της γιορτής των Χριστουγέννων η οποία ονομάζεται Μικρή Σαρακοστή και είναι ελαφρύτερη. Η Μεγάλη Σαρακοστή καθιερώθηκε τον 4ο αιώνα μ.Χ. και στην αρχή ήταν 6 εβδομάδες, ενώ αργότερα προστέθηκε και μια έβδομη.



Κυρα - Σαρακοστή. 

Στα παλιά χρόνια που δεν υπήρχαν ημερολόγια και που οι νηστείες τηρούνταν σχολαστικά, οι άνθρωποι ήθελαν να ξέρουν πόσες εβδομάδες είχαν ακόμα να νηστεύουν. Η παράδοση θέλει, λοιπόν, τις νοικοκυρές να κατασκευάζουν ένα αυτοσχέδιο ημερολόγιο, την κυρα-Σαρακοστή, για να μετρούν τις εβδομάδες της νηστείας. Ζύμωναν αλεύρι με νερό και αλάτι για να γίνει το ζυμάρι σκληρό και έπλαθαν την κυρα – Σαρακοστή, την οποία έψηναν στον φούρνο. Η κυρα – Σαρακοστή έχει επτά πόδια, ένα για κάθε εβδομάδα. Τα χέρια της είναι σταυρωμένα και τα μάτια κλειστά επειδή προσεύχεται. Δεν έχει στόμα επειδή νηστεύει, μα ούτε και μύτη για να μη μυρίζει τις τροφές και πειράζεται! 
Έφτιαχναν αργότερα και από χαρτί και κάθε εβδομάδα που περνούσε, έκοβαν και από ένα πόδι. Σε ορισμένες περιοχές υπήρχε η παράδοση το τελευταίο ποδαράκι της να το βάζουν μέσα στο ψωμί που ετοίμαζαν οι νοικοκυρές για το Πάσχα. Αλλού το χάρτινο ποδαράκι το έβαζαν μέσα σε ένα ξερό σύκο, το τοποθετούσαν ανάμεσα στα άλλα και όποιος έβρισκε αυτό το χάρτινο ποδαράκι θεωρούσαν ότι είναι γούρι και πως θα του φέρει καλή τύχη. Μάλιστα στον Πόντο έφτιαχαν μια πολύ αλλιώτικη κυρα – Σαρακοστή. Κρέμαγαν στο ταβάνι της κουζίνας μια πατάτα ή ένα κρεμμύδι που πάνω του κάρφωναν 7 φτερά από κότα. Κάθε βδομάδα αφαιρούσαν ένα από τα φτερά και αυτό το έλεγαν Κουκουρά. 

Να και το γνωστό ποιηματάκι:

Την κυρα-Σαρακοστή
που'ναι έθιμο παλιό
οι γιαγιάδες μας τη φτιάχναν
με αλεύρι και νερό.

Για στολίδι της φορούσαν
στο κεφάλι ένα σταυρό
μα το στόμα της ξεχνούσαν
γιατί νήστευε καιρό.

Και τις μέρες τις μετρούσαν
με τα πόδια της τα επτά
κόβαν ένα τη βδομάδα
μέχρι να 'ρθει η Πασχαλιά.

Την κυρα-Σαρακοστή
όλοι φτιάξτε τη μαζί
Με αλεύρι και νερό
έτοιμη είναι στο λεπτό!

Πόδια πρέπει να έχει επτά
τις βδομάδες να μετρά.
Στόμα δεν έχει, ξέρεις γιατί;
Κάνει νηστεία αυστηρή
μέχρι του Πάσχα τη γιορτή!

Ακούμε τα παραμύθια :

"Ο Λάμπρος και.. τα επτά ποδαράκια της κυρά Σαρακοστής" της Νικολέττα Σκάλκου - Διαμαντίδη με εικονογράφηση της  Πέγκυς Φούρκα από τις εκδόσεις Ακρίτας, 2008. 

: Μέρος 1ο & Μέρος 2ο

Η Κυρα-Σαρακοστή και η αδερφή της 

 του Κωνσταντίνου Σ. Γανωτή με 
εικονογράφηση της  Εύας Καραντινού, από τις εκδόσεις Παρρησία, 2008.



Ακούμε τα παραδοσιακά τραγούδια :

Περάσαν οι Απόκριες & 
 Τώρα ειν' Άγια Σαρακοστή.

Κατασκευάζουμε διαφόρων ειδών κυρα-Σαρακοστές. Φτιάχνουμε μία και για την τάξη μας. Να κάποια δείγματα:








 Πληροφορίες από τη Ματιά, το Elniplex  και από το Νηπιαγωγείο mou.

Τετάρτη 1 Μαρτίου 2017

Αρχαίο θέατρο : δυο παραδείγματα.

Στην 9η ενότητα ασχολούμαστε με το θέατρο, σύγχρονο, παλιότερο αλλά και με το αρχαίο ελληνικό θέατρο. Συνδυάζουμε και το αντίστοιχο μάθημα της Ιστορίας μας (41ο) και ετοιμάζουμε μικρές παρουσιάσεις. Τα θέματά μας είναι  για μερικά αρχαία θέατρα, για τους γνωστούς αρχαίους συγγραφείς θεατρικών έργων, για όποιους και ό,τι συναντήσαμε αυτόν τον καιρό στα κείμενά μας. 
Με την ευκαιρία βλέπουμε αποσπάσματα από μία αρχαία τραγωδία, τους "Πέρσες" του Αισχύλου και από μία αρχαία κωμωδία του Αριστοφάνη τις "Όρνιθες" που την γνωρίσαμε ήδη σε κόμικ. 









Μαθαίνουμε πολλά για το αρχαίο θέατρο διαβάζοντας εδώ.

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Θηβαϊκή ηγεμονία.

Απαντάμε στο κουίζ από την ιστοσελίδα του Θ. Αρβανιτίδη. Πατάμε στην εικόνα και μετά εκεί που λέει έναρξη.



Συνεχίζουμε με επαναληπτικές ασκήσεις πολλαπλής επιλογής. Πηγή ο ιστοχώρος του Β. Κίτσιου. 




Επανάληψη στη Θηβαϊκή ηγεμονία.

Ας θυμηθούμε τη Θηβαϊκή που ολοκληρώσαμε πρόσφατα. Στη συνέχεια θα έχουμε και μερικά επαναληπτικά κουίζ. Η επανάληψη είναι από την ιστοσελίδα του Θ. Αρβανιτίδη. Πατάμε στην εικόνα και προχωράμε με το βελάκι επόμενο.


Περίληψη κειμένου.

Τον τελευταίο καιρό ασχοληθήκαμε αρκετά με την περίληψη ενός κειμένου και την τεχνική της. Για να συγκεντρώσουμε αυτές τις γνώσεις αναρτούμε την επόμενη παρουσίαση. Είναι από την ιστοσελίδα του Η. Ηλιάδη