Πέμπτη 15 Μαρτίου 2018

Ο μικρός ζωγράφος των βράχων.

Με την ευκαιρία που στην Ιστορία μάθαμε για τη ζωή των προϊστορικών ανθρώπων, στην ώρα της Φιλαναγνωσίας επιλέγουμε ένα βιβλίο που λέγεται "Ο μικρός ζωγράφος των βράχων". Είναι της Μαρίας Πετκανοπούλου με εικόνες της Άννας Καρνή από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο (Αθήνα 2010).


Ο μικρούλης Ποκ μας πιάνει από το χέρι και μας οδηγεί στα σκοτεινά βάθη της σπηλιάς, στα σκοτεινά βάθη του χρόνου... Τι ήταν αυτό που τον μάγεψε τόσο, ώστε έπαψε πια να λαχταράει να γίνει κυνηγός; Τι ήταν αυτό που τον εντυπωσίασε βγαίνοντας από τη σπηλιά, μόλις τέλειωσε ο χειμώνας; Ήταν, τάχα, τα ζωηρά χρώματα της φύσης και το παιχνίδισμα του ήλιου ή κάτι άλλο, πιο μαγικό;

Σαν τα μικρά παιδιά που γνωρίζουν τον κόσμο παρατηρώντας εικόνες, έτσι κι εμείς προσπαθούμε να μάθουμε για τους μακρινούς γεννήτορές μας, που, ζώντας στα κρύα και σκοτεινά βάθη μιας σπηλιάς, αποτύπωσαν τη ζωή, τα συναισθήματα και την καθημερινότητά τους στις βραχογραφίες, που μέχρι σήμερα μας εκπλήσσουν με την κίνηση και τη ζωντάνια των μορφών τους.
(Πηγή η biblionet).

Το βιβλίο το ακούμε βλέποντας τις εικόνες του από τον Μικρό Αναγνώστη. Πατάμε στην εικόνα και ξεκινάμε. Το υπόλοιπο (γιατί δεν είναι ολόκληρο στον Μικρό Αναγνώστη) το διαβάζουμε από τη βιβλιοθήκη της τάξης μας.



Η συγγραφέας έχει βραβευτεί για το βιβλίο αυτό με το Βραβείο "Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου" Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου  το 2011. 

Τετάρτη 14 Μαρτίου 2018

Φένια, η αγαπημένη των ήχων.

Συνεχίζουμε να διαβάζουμε και να κάνουμε δραστηριότητες βασισμένες σε βιβλία. Αυτή τη φορά επιλέγουμε ένα βιβλίο  που έχει  θέμα την διαφορετικότητα και πιο συγκεκριμένα την αναπηρία. Έτσι συνδυάζουμε την ώρα της Φιλαναγνωσίας με το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας που υλοποιεί η τάξη μας με τίτλο "Με αφορμή ένα βιβλίο".

Αυτή τη φορά διαβάσαμε το πολύ ωραίο βιβλίο της Γιώτας Αλεξάνδρου"Φένια, η αγαπημένη των ήχων" σε εικονογράφηση της Έφης Λαδά από τις εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2015. Το βιβλίο έχει τιμηθεί με Έπαινο από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά το 2012.



Η Φένια είναι ένα κορίτσι πολύχρωμο, γεμάτο φως. Δεν χρειάζεται να δει τα λουλούδια, τα αναγνωρίζει μοναχά από το άρωμά τους. Χορεύει στο νερό σαν τα δελφίνια και όταν χαμογελάει τα πάντα πλημμυρίζουν αγάπη. Είναι διαφορετική, γιατί έχει το χάρισμα να «βλέπει» τους ήχους. Στο μυαλό της κάθε ήχος γίνεται εικόνα, οπότε ξέρει ποιος την πλησιάζει ακούγοντας απλώς τα βήματά του. Ο κόσμος γύρω της αντανακλάται πρώτα μέσα στα μάτια της ψυχής της, και έτσι έχει τη δύναμη να ανακαλύπτει τη μαγεία πραγμάτων που περνούν απαρατήρητα στους άλλους.

(Από την κριτική της Λιάνας Δενεζάκη).

Πώς θα ήταν ο κόσμος μας, αν είχε μόνο ήχους; Αν αναγνωρίζαμε τα λουλούδια από το άρωμά τους και μόνο; Αν υπήρχε μόνο ένα χρώμα;
Η Φένια, ένα πλάσμα με φωτεινό χαμόγελο και ιδιαίτερες ικανότητες, μας παίρνει από το χέρι για να μας δείξει τον δρόμο...
(Από την biblionet).

Τρίτη 13 Μαρτίου 2018

Ενδιαφέροντα βίντεο για την εποχή του λίθου.

Όταν ο άνθρωπος έγινε κυνηγός και κατοίκησε σε σπήλαια, άρχισε να ζωγραφίζει στους τοίχους τους. Αυτό λέγεται βραχογραφία και σπηλαιογραφία και στο επόμενο βίντεο βλέπουμε τέτοιες εικόνες από το σπήλαιο της Αλταμίρα στην Ισπανία.




Στο σπήλαιο των Πετραλώνων στη Χαλκιδική ανακαλύφθηκαν πολλά ευρήματα των ανθρώπων της παλαιολιθικής εποχής. Με τα επόμενα δύο βίντεο το επισκεπτόμαστε.





Όταν ο άνθρωπος έγινε κυνηγός.

Συνεχίζουμε στο δεύτερο μάθημα της προϊστορίας για να ανακαλύψουμε πώς ο άνθρωπος έγινε κυνηγός. Όπως πάντα αρχίζουμε με το εννοιολογικό πλάνο μαθήματος με επιμέλεια ύλης των Κατερίνα Καραλή και Κανέλλου Κανελλόπουλου πατώντας εδώ.

Ακολουθεί παρουσίαση από την ιστοσελίδα του Ηλιάδη Η.

Ιστορία Γ΄, 7η Ενότητα - Β. Όταν ο άνθρωπος έγινε κυνηγός



Ερωτήσεις για την κατανόηση του μαθήματος:

1. Πώς ήταν η γη πριν από εκατομμύρια χρόνια και πώς διαμορφώθηκε σταδιακά;
2. Τι γνωρίζεις για την τροφή των πρωτόγονων ανθρώπων;
3. Ποια ήταν τα πρώτα εργαλεία των ανθρώπων και πώς τα χρησιμοποιούσαν;
4. Τι συνέβη όταν μειώθηκε η θερμοκρασία της γης;
5. Τι έκαναν οι άνθρωποι για να επιβιώσουν;
6. Τι καινούρια εργαλεία δημιούργησαν και πώς τα χρησιμοποιούσαν;
7. Τι ήταν οι άνθρωποι στην παλαιολιθική εποχή;
8. Τι βρήκαν οι αρχαιολόγοι στο σπήλαιο των Πετραλώνων;

Και τέλος μία διαδραστική παρουσίαση με ερωτήσεις από την ιστοσελίδα του Αρβανιτίδη Θεόδωρου. Πατάμε στην εικόνα και προχωράμε με το επόμενο.



Κυριακή 11 Μαρτίου 2018

Όταν ο άνθρωπος ήταν τροφοσυλλέκτης.

Με το σημερινό μας μάθημα αφήνουμε πίσω τους μύθους των Αρχαίων Ελλήνων και αρχίζουμε τα πρώτα μας βήματα στην επιστήμη της Ιστορίας. Ξεκινάμε με την προϊστορία , όταν ο άνθρωπος ακόμα δεν έγραφε. 




Αρχίζουμε με το εννοιολογικό πλάνο μαθήματος με επιμέλεια ύλης των Κατερίνα Καραλή και Κανέλλου Κανελλόπουλου πατώντας εδώ.



Ακολουθεί παρουσίαση από την ιστοσελίδα του Ηλιάδη Η. 

Ερωτήσεις για την κατανόηση του μαθήματος: 

1. Πώς ήταν η γη πριν από εκατομμύρια χρόνια και πώς διαμορφώθηκε σταδιακά;

2. Ποια ζώα ζούσαν τότε;
3. Τι γνωρίζεις για την τροφή των πρωτόγονων ανθρώπων;
4. Πώς ονομάζουμε αυτούς τους πρώτους ανθρώπους και γιατί;
5. Ποια ήταν τα πρώτα εργαλεία των ανθρώπων και πώς τα χρησιμοποιούσαν;

Μία διαδραστική παρουσίαση με ερωτήσεις από την ιστοσελίδα του Αρβανιτίδη Θεόδωρου. Πατάμε στην εικόνα και προχωράμε με το επόμενο. 

Πέμπτη 8 Μαρτίου 2018

Αντιδρούμε στον σχολικό εκφοβισμό.

Συνεχίζουμε τις δραστηριότητές μας τις αφιερωμένες στην 6η Μαρτίου, την παγκόσμια ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού.
Διαβάζουμε το βιβλίο του Βαγγέλη Ηλιόπουλου "Ο Αληθινός Τρικεράτωψ φοβάται;" με εικονογράφηση της Κωνσταντίνας Καπανίδου από τις εκδόσεις Πατάκη (Αθήνα, 2015). 

Τελικά είναι αληθινός ο Αληθινός Τρικεράτωψ; Και στ' αλήθεια δε φοβήθηκε καθόλου να τα βάλει με αυτούς που κορόιδευαν τον Πάρη στο σχολείο; Ποιος μπορεί να απαντήσει; Μόνο ο ίδιος ο Πάρης, που σε αυτή την απροσδόκητη φιλία βρήκε τη δύναμη που χρειαζόταν για να σταματήσει τον σχολικό εκφοβισμό και να βρει φίλους στην τάξη, φίλους που δεν τους ένοιαζε καθόλου αν δεν έλεγε το ρο ή αν ήταν ο καινούριος του σχολείου.

Ο συγγραφέας Βαγγέλης Ηλιόπουλος έρχεται με τον Αληθινό να μας δείξει πώς πρέπει να αντιδρούμε στον πραγματικό σχολικό εκφοβισμό, γιατί κάθε καβγάς δεν είναι σχολικός εκφοβισμός, αλλά ούτε σχολικός εκφοβισμός είναι μόνο η άσκηση σωματικής βίας. Επίσης πώς με την ενδυνάμωση και τη στήριξη των παιδιών και με την παρέμβαση στη λειτουργία της ομάδας, μπορούμε να έχουμε ένα σχολείο της χαράς, της αγάπης και του αλληλοσεβασμού. 

Τελικά ο Αληθινός είναι αληθινός και έδειξε στους "δυνατούς" της τάξης ότι για κάθε δυνατό υπάρχει και κάποιος πιο δυνατός ή είναι ένα κουκλάκι που ζωντάνεψε με τη φαντασία και βοήθησε τα παιδιά να ανακαλύψουν τη δύναμη που έκρυβαν μέσα τους; 

Μια πολυεπίπεδη ιστορία για παιδιά 5-10 ετών, για να ανακαλύψουν τον δικό τους Αληθινό φίλο που θα τους τονώσει την αυτοεκτίμηση, θα τους ενδυναμώσει την προσωπικότητα και θα τα μάθει να αναγνωρίζουν, να αντιστέκονται, να αντιδρούν στον σχολικό εκφοβισμό, γιατί η παιδική λογοτεχνία μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη και στην πρώιμη παρέμβαση.
Το βιβλίο περιέχει πρόλογο της ψυχολόγου Κατερίνας Λασκαρίδη και οδηγίες με βιωματικές δράσεις για γονείς και εκπαιδευτικούς.

Ολοκληρώνοντας ετοιμάζουμε ζωγραφιές και συνθέτουμε ένα κολάζ - αφίσα ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό με συνθήματα  : 
"ΝΑΙ ΣΤΟΝ ΦΙΛΟ - ΟΧΙ ΣΤΟ ΞΥΛΟ"
"ΟΧΙ ΒΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ"
Και οι ζωγραφιές μας:
  

  


 

Τετάρτη 7 Μαρτίου 2018

Παίζουμε Τάγκραμ.


Τάγκραμ, ένα αρχαίο παιχνίδι

Το τάγκραμ (Tangram) είναι ένα κινέζικο παιχνίδι τύπου puzzle. Δημιουργείται από ένα τετράγωνο που κόβεται σε επτά άλλα μικρότερα σχήματα (5 τρίγωνα, ένα πλάγιο παραλληλόγραμμο και ένα τετράγωνο) τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν άλλα σχήματα και εικόνες.


Θέλεις να δοκιμάσεις να παίξεις κι εσύ τάγκραμ; 
                                   

Ο στόχος σου είναι να καλύψεις το σχήμα με τα επτά κομμάτια, έτσι ώστε το σχήμα αυτό να περιέχει όλα τα κομμάτια και κανένα να μην καλύπτει το άλλο. Πάτησε πάνω στην εικόνα και το παιχνίδι ξεκινά!!!